Welkom
In het onderwijs willen we dat kinderen tot hun recht komen. We willen dat ze wortelen, groeien en tot bloei komen. In onze opleiding leren we veel over zaken ‘boven de grond’: hoe zorg je voor optimale leeromstandigheden en welke interventies doe je als er leer- of gedragsproblemen zijn. Maar wat weten we van de wortels? Factoren als trauma, acculturatie, zelfvertrouwen en veerkracht bijvoorbeeld? Vanuit Vaste Grond geef ik workshops aan teams in het onderwijs om hun expertise op ‘wortelgebied’ te vergroten.
“Er was eens een tuinman. Hij had geluk, want hij werkte in een prachtige tuin met allerlei verschillende soorten planten vanuit de hele wereld. Met hart en ziel probeerde de tuinman alles te laten groeien en bloeien. Hij had veel geleerd over zaaien, maaien, snoeien, geleiden en bemesten. Hoewel de tuinman zijn best deed (hij praatte zelfs met zijn planten), waren er planten die niet wilden groeien. De tuinman snapte er niets van. Hij gaf ze toch alle zorg die ze nodig hadden? Hij begon boeken te lezen en leerde steeds meer over wortels. Je kon de zichtbare plant de meest fantastische zorg geven, maar als de wortels niet stevig in de aarde zaten, had dat alles totaal geen zin…”
Wie ben ik?
Mijn naam is Marloes Regeer-Visscher. Ik ben getrouwd en moeder van drie dochters. Mijn carrière begon ik als leerkracht op een basisschool in een achterstandswijk in Rotterdam. Na een aantal jaar ben ik gaan werken op een ISK (school met Internationale SchakelKlassen), waar ik inmiddels ruime ervaring heb in het geven van Nederlands als tweede taal, het begeleiden van leerlingen en het opzetten van doorstroomtrajecten in samenwerking met de gemeente en andere instanties.
Het werken met jongeren uit verschillende culturen geeft mij veel voldoening. Ik haal er veel plezier uit om ze belangrijke vaardigheden te leren die ze nodig hebben in de Nederlandse maatschappij. De meeste leerlingen werken hard en blijven optimistisch, ondanks ingrijpende veranderingen in hun leven zoals het moeten aarden in een geheel nieuwe cultuur en het moeten leren van een nieuwe taal. Zo zijn deze leerlingen door hun veerkracht een inspiratiebron voor mij.
Met mijn PABO-opleiding, master SEN en jarenlange ervaring in het ISK-onderwijs, had ik het idee dat ik veel wist van ‘de planten boven de grond’. Maar hoe zat het met processen onder de grond als trauma, stress, veerkracht en zelfvertrouwen? De meeste leerlingen floreerden, maar er waren ook leerlingen die ondanks alle aandacht niet tot bloei kwamen. Om hier achter te komen, heb ik de studie ‘Toegepaste psychologie’ gedaan die ik in 2019 afgerond heb. Mijn specialisme ligt op het snijvlak van (intercultureel-) onderwijs en psychologie. Dat is waar mijn trainingen op gebaseerd zijn en waarmee ik teams in het onderwijs kan helpen.
Wat doe ik?
De verschillende trainingen ‘Teamcoaching onderwijs – (interculturele) psychologie’ bevatten de volgende onderdelen: informatie overdracht gebaseerd op recente literatuur en evidence based onderzoek, koppeling naar de praktijk en concrete tips die direct toepasbaar zijn in de klas.
Training 1. Trauma-sensitief lesgeven Deelnemers aan deze workshop weten 1. welke processen in je lichaam en hersenen een rol spelen bij trauma, 2. welke uitwerking deze processen hebben op het gedrag van kinderen 3. herkennen sneller stress en trauma bij leerlingen en 4. krijgen direct toepasbare handvatten om trauma-sensitief les te geven en leerlingen beter om te leren gaan met gevoelens van stress.
Training 2. Trauma-sensitief lesgeven op een ISK Leerlingen op ISK’s die niet tot leren komen doordat ze zoveel stress ervaren, herkenbaar? Deelnemers aan deze workshop weten 1. welke processen in je lichaam en hersenen een rol spelen bij stress/trauma, 2. kennen de feiten over stress/trauma bij leerlingen op een ISK, 3. weten welke uitwerking deze processen hebben op bijvoorbeeld het leren van een tweede taal, 4. herkennen sneller stress en trauma bij leerlingen en 5. krijgen direct toepasbare handvatten om trauma-sensitief les te geven en leerlingen beter om te leren gaan met gevoelens van stress.
Training 3. Biculturele identiteits integratie Deelnemers aan deze workshop 1. weten wat verschillen zijn tussen individualistische (ik-) culturen en collectivistische (wij-) culturen, 2. weten welke belangrijke psychologische processen een rol spelen in de adolescentie, 3. weten welke stadia van identiteitsontwikkeling er zijn, 4. (her)kennen risico’s van radicalisering en 5. krijgen direct toepasbare handvatten om leerlingen te helpen bij het opbouwen van hun identiteit.
Referenties
Referenties, partners, links:
– Het Element (scholengemeenschap voor middelbaar onderwijs)
- 355 Automotive & IT
Contact
Marloes Regeer-Visscher
Stationsstraat 116
3881 AG Putten
Telefoon: 06 83026493
E-mail: klik hier
IBAN NL24 RABO 0349 1723 66
KVK 76926427
BTW-ID NL0031 25521 B93